باید و نباید های بخش خصوصی برای نمایشگاه اکسپو دبی/حامد استیری: بخش خصوصی بازار 25 میلیونی جدید بیخ گوش ایران را دریابد

اکسپو2021 22 دی 1399 2117 بازدید

حامد استیری عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: بازار 25 میلیون گردشگری که از اکسپو دیدن می کنند، بازاری قوی و جدید است که در همسایگی ایران و در مدت 6 ماه برای تولیدکنندگان، کشاورزان و صادرکنندگان فرصتی بی بدیل است.

استیری با بیان این که  اتاق ایران و امارات آماده برگزاری  همایشی ملی برای بخش خصوصی و معرفی  فرصت های  بی شمار اکسپودارد، گفت: بخش خصوصی نیز از هم اکنون باید بداند که بازار بزرگ 25 میلیون نفری گردشگری در جوار و همسایگی ایران  چه ویژگی های منحصر به فردی دارد وباید برای آن هدف گذاری کند.

وی گفت: می توان برای 6 ماهه دوم سال آینده  بازار ویژه ای برای آجیل و خشکبار، فراورده های گوشتی حلال ، کلیه مواد غذایی مورد نیاز رستوران ها و هتل ها و بسیاری از محصولات کشاورزی ما در سال آینده متصور شد به شرط آن که از الان به فکر نمایشگاه اکسپو باشیم و شرایط را برای تولیدکنندگان  فراهم و به صادرکنندگان برای جهش صادرات  آماده باش  بدهیم.

نماینده اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در کمیته اقتصادی ستاد اکسپو  ادامه داد: بخش خصوصی   چه در حوزه گردشگری و چه در حوزه صادرات و تولید باید بدانند که به تعبیر ریم ابراهیم الهاشمی مدیرکل دفتر نمایشگاه اکسپو 2020 دبی «این  نمایشگاه لحظه ای برای همکاری در آینده مشترک است  و وقتی که سال آینده برای اولین بار بعد از اپیدمی کرونا بیش از 190 کشور در دبی گرد هم می آیند ، چرا ما ازآن لحظه برای همکاری مشترک برای آینده مشترک خود استفاده نمی کنیم؟»

وی در عین حال تاکید کرد: بخش خصوصی بیش از همه باید مراقب این بازار بوده و آن را نه به عنوان یک بازار 6 ماهه که به عنوان یک دریچه جدید به بازارهای جهانی بنگرد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات افزود:  تشکل ها و بخش خصوصی باید مراقب صادرات کالاهای بی کیفیت و بنجل باشند زیرا هر گردشگر و یا تاجری که از نمایشگاه اکسپو دیدن می کند با تجربه کالاهای ایرانی می تواند به یک مشتری برای عقد قرار داد و یا یک منع کننده مصرف کالاهای  ایرانی بدل شود.

نماینده اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در کمیته اقتصادی ستاد اکسپو  با بیان این که علت کم رنگ تر شدن حضور کالاهای معروف ایرانی در بازارهای بین المللی فقط تحریم نیست بلکه کم کاری در سیاست گذاری های اقتصادی نقش بیشتری دارد،  افزود: متاسفانه بسیاری از کالاهای ایرانی که  در جهان رتبه کمتر از 10 در تولید آنها داریم به شکل صادرات مجدد و تغییر برند در کشورهای همسایه  به بازارهای جهانی عرضه می شوند و  اکسپو فرصتی مناسب برای معرفی برندها و  این نوع کالاهای ما است.

حامد استیری حضور حداقل 25 میلیون نفر درمدت 6 ماه برگزاری نمایشگاه اکسپو در دبی می تواند به عنوان یک بازار پر تقاضا و قوی تولیدات ایرانی در نظر گرفت  به شرط آن که دچار روز مرگی نشویم و در خواب زمستانی بازار جذاب اکسپو دبی را به حال خود رها نکنیم .

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: به عنوان مثال اگر هر بازدید کننده در طول بازدید خود یک بستنی ایرانی ، یک آب معدنی ایرانی، یک نوشیدنی ایرانی، ماء الشعیر،  یک وعده غذای ایرانی آماده و یا نیمه آماده و... بخورند، بازار جدیدی به اندازه  حدود 25 میلیون  انواع کالای ایرانی را داریم که علاوه بر رونق صادرات و فرصت طلایی برای صادرات غیر تحریمی و زمینه ای  برای قرار داد های جدید در سرتا سر جهان فراهم می شود.

استیری خاطر نشان کرد: چرا نباید در آن ایام بخشی  از مصارف رستوران ها و هتل ها در تامین مواد بهداشتی ، شوینده ها و حتی مواد اولیه خوردنی و خوراکی توسط ایرانی ها با برند ایرانی و با کیفیت عالی  تامین شود؟