در گفتگو با رئیس اتاق مطرح شد: رشد و توسعه مناسبات تجاری جمهوری اسلامی ایران با امارات

اخبار داخلی 28 آذر 1400 384 بازدید

آقای عرفان شاکری رئیس اتاق بازرگانی ایران در امارات در مورد روابط تجاری ایران و امارات و میزان صادرات و واردات از این کشور با شبکه ایران کالا گفتگو کرد.

آقای عرفان شاکری رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا گفت: امارات یکی از کشورهایی است که رابطه سیاسی و اقتصادی دیرینه و نزدیکی با ایران دارد. این کشور دارای هاب های اقتصادی و بنادر تجاری است که از آن ها ترانزیت کالا به صورت عمده انجام می شود. این کشور رتبه اول واردات محصول به کشورمان را داراست و در حال حاضر میزان صادرات به شکل رسمی به این کشور حدود ۱۴ میلیارد دلار است البته در سال های گذشته ۴۰ میلیارد دلار صادرات به این کشور را نیز تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: امارات با داشتن موقعیت استراتژیک و بنادر فعال به عنوان شریک تجاری قدرتمند با جمهوری اسلامی ایران همکاری می کند وزیرساخت های مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده به طوری که هم اکنون بسیاری از هموطنان ما دراین کشور سکونت داشته و به تجارت مشغول هستند. عمده محصولات صادراتی به این کشور شامل محصولات کشاورزی است و محصولاتی از قبیل ترکیبات نفتی، پتروشیمی، آلیاژهای فولادی و مواد معدنی در رتبه های بعدی قرار می گیرند. همچنین علاوه بر محصولات مذکور، خشکبار و غلات و فرش هم از سایر اقلام صادراتی به این کشور هستند. محصولات وارد شده از این کشور بیشتر به شکل مواد اولیه بوده که برای صنایع تکمیلی و تبدیلی مورد نیاز است. قطعات خودرو یکی از این موارد است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت: یکی از دغدغه های مسئولین و کشاورزان ترانزیت محصولات کشاورزی است. حمل و نقل این محصولات از طریق زمینی انجام می شود و طی فرآیند کسب مجوزها و قرنطینه این محصولات انباشته می شوند که این عمل باعث آسیب دیدن و فساد یا کاهش کیفیت محصول می شود. در عرصه بین المللی کیفیت محصولات صادراتی کشاورزی کشور بسیار پایین است و علی رغم تلاش چندین شرکت که با انجام فرآیند سورتینگ و بسته بندی های بسیار مناسب و شکیل محصولات را صادر می کنند، قیمت این تولیدات بسیار پایین است. طی صحبت هایی که با سازمان توسعه تجارت انجام دادیم امیدواریم بتوانیم با انجام بسته بندی و سورتینگ مناسب محصولات را با کیفیت واقعی به فروش برسانیم.

ایشان افزود: اگر چه سازمان های زیادی برای توسعه تجارت در کشور  داریم ولی در تلاشیم نهادی تحت عنوان توسعه صادرات تاسیس کنیم. کار این نهاد آموزش صادرات محصول کشاورزی به کشاورزان و انجام فرآیند بسته بندی و سورتینگ این محصولات در محل است. به این ترتیب می توانیم از ظرفیت بازار محصولات کشاورزی نهایت استفاده را ببریم زیرا این محصولات از نظر طعم و ارزش مواد غذایی بسیار با کیفیت بوده و ارزش افزوده خوبی دارند. برپایی این نهاد نیازمند همکاری سازمانهای جهاد کشاورزی، دامپزشکی، گمرک و... است. تاکنون آمار دقیقی از طرف وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت از میزان محصولات از دست رفته اعلام نشده است.

شاکری گفت: وزارت امور خارجه جلساتی با سفرا و تجار و نمایندگان بخش خصوصی برگزار کرده که در این جلسات در مورد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در عرصه بین الملل و صادرات و واردات محصولات گفتگوهایی انجام شده است. البته بخش خصوصی بر خلاف سایر کشورها دارای استقلال لازم جهت تصمیم گیری در این حوزه نیست و دولت به عنوان مرجع ذی صلاح در این موارد تصمیم گیری می کند. در طی این جلسات پیشنهاد دادیم سفرایی از جنس تجار و بازرگانان در جلسات حضور یافته و به عنوان نماینده مشکلات این حوزه را بررسی و رفع نمایند. پیشنهاد دادیم در کشورها دفاتر تجاری نیز داشته باشیم. استفاده از بانک های قابل اعتماد در مبادلات تجاری برای دو کشور بسیار مشکل است زیرا باید آمار این بانک ها از میزان مبادلات به روز باشد ولی در کشور ما این امر ممکن نیست. البته تلاش هایی در این زمینه انجام شده که رضایت بخش نیست.

جهت دیدن کامل این مصاحبه می توانید به اینجا مراجعه کنیدو یا از طریق لینک زیر آن را دانلود کنید.
دریافت ویدیو